◄ Allah Sentiasa Disisi Kita ►

FreeButtonsFreeButtonsFreeButtons

Pemandu terbabas kerana terlalu ikut panduan GPS


KERETA Jones terbabas setelah dipandu mengikut panduan peta satelit.


YORKSHIRE - Seorang pemandu England, Robert Jones, 43, yang nyaris maut apabila kereta yang dipandunya terbabas di tepi gaung telah didenda kerana memandu mengikut peta satelit sistem kedudukan global (GPS) sehingga memasuki jalan yang silap, lapor sebuah akhbar semalam.

Dia didenda hampir £1,000 (RM5,800) oleh Mahkamah Majistret Calderdale kelmarin termasuk dikenakan enam mata penalti dalam kemalangan yang berlaku pada 22 Mac lalu di Watty Lane dekat Todmorden, West Yorkshire.

Jones menjadi pesalah pertama dihukum kerana memandu secara cuai akibat mengikut peta GPS namun mahkamah memutuskan kemalangan berlaku disebabkan dia memandu di lorong yang tidak sesuai untuk keretanya itu.

Pemandu berasal dari Doncaster, South Yorkshire itu menjelaskan dia sudah menggunakan sistem pengemudian satelit untuk kereta BMW miliknya sejak Disember 2008 dan tidak pernah mengalami sebarang kemalangan.

"Saya sudah memandu lebih 8,000 kilometer setiap minggu tanpa masalah.

"Hari itu saya mungkin bodoh kerana mengambil jalan yang silap tetapi saya memandu dengan penuh perhatian dan memohon maaf jika melakukan kesilapan," katanya. - Agensi

*Sumber: Kosmo!